الهام یاوری درباره سطح سؤالات آزمون مدارس استعداد درخشان اظهار کرد: دانش آموزان شرکت کننده در آزمون مدارس سمپاد در مقاطع پنجم و ششم دبستان دارای نمرات بسیارخوب و حداکثر شاید یک نمره خوب باشند.
وی افزود: آزمون سمپاد هر ساله برای ۳۰۰ هزار داوطلب درس خوان و با معدل بالا برگزار میشود که از این تعداد ۳۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد در مدارس استعداد درخشان و تیزهوشان پذیرش خواهند شد و این به معنای غیر استاندارد بودن سطح سوالات آزمون نیست؛ بلکه به این معناست که فقط دو درصد جامعه دانش آموزی در مدارس سمپاد تحصیل می کنند.
یاوری تصریح کرد: مدارس ابتدایی در کشور با تورم نمره روبهرو هستند و گاهی اوقات توهمی ایجاد میشود از این که تمام دانش آموزان با نمرات بالا نابغه هستند، اما اینطور نیست.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه در مدارس سمپاد نمره محور نیستیم، تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا دانش آموزان به فهم عمیق از مسائل علمی، پژوهشی و فرهنگی دست یابند.
استانداردی برای آزمون هوش وجود ندارد
یاوری گفت: استانداردی برای تست هوش در سطح بین المللی وجود ندارد، آزمون مسابقه و رقابتی طور است و دشواری آن به معنای سختی برای تمام دانش آموزان است، ممکن است سطح نمره کاهش یابد که همه را شامل خواهد شد و نسبت داوطلبان با یکدیگر محفوظ باقی میماند.
وی درباره آمار ترک تحصیل دانش آموزان سمپاد اظهار کرد: ترک تحصیل دانش آموزان استعداد درخشان به ندرت و از لحاظ درصد حدود صفر است، اما گاهی والدین با روشهای غیر معقول فرزندان خود را تحت فشار قرار میدهند تا تحت هر شرایطی حتما وارد مدارس استعداد درخشان شوند و شاگرد اول به حساب بیایند که آثار و عواقب بدی برای آن ها دارد و تقریبا در هیچ کدام از آسیبهای اجتماعی بر اساس بررسیهای معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تفاوتها زیاد نیستند.
تجربیها و ریاضیها؛ بیشترین شرکت کنندگان کنکور
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این سوال که چه تعداد از داوطلبان کنکور سمپادی هستند؛ اظهار کرد: درصد شرکت دانش آموزان سمپاد در کنکور هر سال متفاوت است و ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش آموزان سمپاد رتبههای کمتر از ۱۰۰۰ کشوری را کسب میکنند و این تعداد در رشتههای تجربی و ریاضی بیشتر است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۶ نفر از ۴۰ داوطلب رتبههای تک رقمی کنکور که رتبههای برتر به شمار میآمدند از مناطق ۲ و ۳ کشور و ۱۵ نفر سمپادی بودند. در سال قبل از آن تنها ۱۵ نفر از رتبه برترهای منطقه ۲ و ۳ شناخته شده بودند که سمپادی به شمار میآمدند. در دو سال گذشته دانش آموزان مدارس سمپاد از شهرهای خیلی کوچک توانسته اند در کنکور رتبههای تک رقمی کسب کنند که تمام این عوامل نشان میدهد سمپاد مسیر خوبی برای نفوذ عدالت اجتماعی به شهرهای کوچک است تا عدالت آموزشی تنها در مدارس غیر دولتی نباشد و دانش آموزان کمتر برخوردار هم بتوانند از مزایای آموزش استفاده کنند.
نظر شما